Spørsmål og svar sertifikater for flyteknikere
Part-66 handler om sertifikater til flyteknikere. Her har vi samlet noen av de oftest stilte spørsmålene innen området. Har du ytterligere spørsmål, send en e-post til postmottak@caa.no.
Har du flere spørsmål?
Har du flere spørsmål som handler om part 66? Ta ogå en sjekk på EASA sin FAQ.
Har du kategori B1 og ønsker å utvide til B2?
For å utvide til kategori B2 må du tilfredsstille krav til både teori og praksis.
Praksis
Kravet for utvidelse er ett års praksis innen B2 (Appendix IV til Annex III (Part-66)). Av dette året må 6 måneder være opptjent i løpet av siste 12 måneder, mens resterende 6 måneder skal være i løpet av siste 7 år (66.A.30(d).
Det er også krav om at praksisen for utvidelse skal være i kategorien det søkes utvidet til og representere et godt utvalg av tasker på luftfartøy (66.A.30(c), (d) og AMC 66.A.30(a)4
Luftfartstilsynet er klar over at det er krevende å opparbeide nok praksis for utvidelse fra B1 til B2. Det ble 9. desember 2021 avholdt et møte mellom Luftfartstilsynet og Part-145 verkstedene/NHO Luftfart angående dette temaet, og i den forbindelse ble det gitt flere konkrete tips på hvordan dette best kan gjøres for verkstedene som har behov for B2-personell.
Vi ser det som lite sannsynlig at man kan opparbeide seg nok praksis for utvidelse fra B1 til B2 ved å arbeide som B1-personell i vanlig stilling. Praksisen som kreves må også være innen det rene B2 feltet, det vil si B2 oppgaver som ikke kan utføres under B1 rettigheten. Det som kan hjelpe på en søknad om utvidelse er dedikert tid der man går sammen med B2-personell og utfører B2-arbeid, og vi har også sagt at et program med tasktrening innen B2-feltet kan telle med for en søknad om utvidelse.
Praksisen dokumenteres som beskrevet under side 3 i Veiledning til utfylling av EASA form 19 som ligger på vår hjemmeside. For utvidelse fra B1 til B2 må du begrense loggboken eller utskrift fra vedlikeholdssystemet til tasker innen avionikk ATA, og den må inneholde minst 52 tasker innen B2 som ikke kan utføres med B1 rettigheten (en task per uke for den tiden som kreves).
Teori
Man må dokumentere bestått eksamen med CoR (Certificate of Recognition) fra en Part-147 organisasjon for modul 4, 5, 13 og 14. Eksamen må være bestått innen de 10 siste årene ved søknadstidspunktet.
Oversikt over hvor lang praksis som kreves og hvilke moduler man må ta for å utvide fra en kategori til en annen finner du hos EASA Easy Access Rules, Part-66, Appendix IV.
Hva er nasjonal rettighet til å utføre og attestere for vedlikehold, og hvem kan søke?
Forskrift om kontinuerlig luftdyktighet for nasjonalt sertifiserte luftfartøy etter BSL B 3-3 §13 åpner for at det kan søkes om nasjonal rettighet for å utføre og attestere for vedlikehold i en vedlikeholdsordning etter BSL B 3-3 §8.
Dette gir åpning for at personer med flyteknisk bakgrunn uten Part-66 Aircraft Maintenance License (AML) kan søke om slik rettighet. Flyteknisk bakgrunn kan være A&P license utstedt av FAA, flyteknikersertifikat fra andre land, flyteknikerutdanning fra forsvaret eller lignende.
Vi vil vurdere hvert enkelt søkers flytekniske kompetanse og erfaring.
En nasjonal rettighet vil ikke tilsvare et Part-66 AML, men vil gi innehaveren rettighet til å utføre og attestere for vedlikehold av et spesifikt luftfartøy i en vedlikeholdsordning.
BSL B 3-3 §15 åpner for at selvbyggere kan søke om nasjonal rettighet for amatørbygde luftfartøy.
Her er det krav om at den som søker om rettigheten selv har byget luftfartøyet, er registrert som eier, har gjennomført vedlikeholdskurs og prakisk trening, og det foreligger prosedyrer som beskriver vedlikeholdet.
Experimental Aircraft Association (EAA) Chapter 573 Norway er et eksempel på organisasjon som har et system som kan brukes av selvbyggere.
Hva kreves for å få påført første flytype i mitt sertifikat?
Når du skal få påført første flytype i ditt sertifikat, må du gjennomføre typekurs hos en EASA Part-147-godkjent organisasjon og dokumentere gjennomført OJT (on the job training) på fartøytypen.
OJT skal gjennomføres i regi av organisasjonen du jobber i. Både kurs og OJT må være gjennomført innen de siste 3 år før søketidspunktet.
Ved påføring av neste flytype innenfor samme kategori, er det kun krav om CoR for bestått typekurs (teoretisk og praktisk del).
Typeevaluering
Hvis du ønsker å få påført flytype som ikke er definert som kompleks av EASA, kan du i stedet for typekurs hos Part-147-organisasjon gjennomføre annet teorikurs enten i regi av bedriften du jobber for eller hos fabrikant, og deretter gjennomføre et praksisprogram. Når programmet er gjennomført, kan du søke om å gjennomføre en typeevaluering hvor representant fra Luftfartstilsynet vil være til stede. Mer informasjon om dette fås ved henvendelse til Luftfartstilsynet v/ teknisk utdanning.
Grupperettigheter
Hvis du har spørsmål angående påføring av grupperettigheter, ta kontakt med Luftfartstilsynet v/ teknisk utdanning. Kontaktinformasjon finner du lenger ned på siden.
Hva kreves for å utvide fra en basic-kategori til en annen?
For å utvide det tekniske sertifikatet til ny kategori, er det krav til teori og praksis. Du må avlegge moduleksamen hos en Part-147-godkjent skole i de fagene som ikke dekkes av kategorien du allerede innehar.
Når det gjelder praksis, er mengden påkrevd praksis avhengig av hvilken kategori du skal utvide til. Mer informasjon om dette kan du finne i regelverket: Part-66 Appendix IV – «Experience requirements for extending a Part-66 aircraft maintenance licence».
Praksisen skal være variert, og i all hovedsak slik at du ikke kunne ha signert for jobben med de rettighetene du allerede har. Eksempelvis hvis du skal utvide fra kategori B1.1 til B2, så er praksiskravet 1 år med B2-praksis som ikke dekkes av rettighetene i ditt B1.1-sertifikat.
Hvilken dokumentasjon må jeg sende inn når jeg søker om utstedelse av Part-66 AML?
Når du søker om utstedelse av Part-66 flyteknikersertifikat (Basic/blank AML), må du fylle ut og sende inn en EASA Form 19.
Følgende dokumentasjon må også vedlegges:
- Certificate of Recognition (CoR) utstedt av en EASA Part-147-godkjent organisasjon for alle relevante eksamener
- Vitnemål/kompetansebevis hvis du har gått flyfag
- Kopi av pass
- Praksisdokumentasjon
Praksis skal være på operative luftfartøy og dekke hele fartøyet og de systemer som er relevant for kategorien. Praksis fra verksted eller komponentvedlikehold vurderes i hvert enkelt tilfelle og kan maksimalt godskrives for inntil 6 måneder.
Hvor mye praksis du må dokumentere kommer an på hvilken bakgrunn du har. Kravene under gjelder for kategoriene B1.1, B1.3 og B2 (A, B1.2, B1.4 og B3 i parantes):
- Hvis du ikke har relevant utdanning, men har bestått alle relevante eksamener, er praksiskravet 5 år (3 år).
- Hvis du har relevant utdanning blir kravet redusert til 3 år (2 år).
- Hvis du har en CoR for komplett Basic training course, blir kravet redusert til 2 år (1 år).
Krav til praksisdokumentasjon
Praksis skal dokumenteres på en slik måte at det fremkommer når og hvor praksisen ble gjennomført, samt hva praksisen gikk ut på. Praksisen skal være sporbar og kontrasignert av en supervisor. Vi ønsker først og fremst at en loggbok benyttes. Det er viktig at all praksis dokumenteres. Hvis du ikke har ført loggbok, kan en utfyllende arbeidsattest fra teknisk sjef/kvalitetssjef også legges til grunn, men dette vurderes i hvert tilfelle. En generell attest på at man har jobbet x antall år, vil ikke være godt nok.
AMC til appendix II til Part-66 inneholder en praksisliste som kan brukes for å dokumentere praksiserfaring når man søker om Part-66 AML. Listen er generisk og må tilpasses flytype og kategori du ønsker å søke om.
Praksis fra forsvaret
Luftfartstilsynet kan akseptere vedlikeholdspraksis opparbeidet i forsvaret, men det er krav til minst 1 år med sivil praksis fra en EASA-godkjent vedlikeholdsorganisasjon i tillegg. Søknader vurderes i hvert enkelt tilfelle ut fra tilgjengelig dokumentasjon.
CoR
Hvis du har spørsmål rundt en CoR du har fått utstedt eller mangler, må du ta kontakt med skolen hvor du tok eksamen.
Hvor kan jeg ta moduleksamener etter Part-66?
Du kan avlegge moduleksamener hos en godkjent Part-147-organisasjon.
Du finner en oversikt over norske organisasjoner her.
Hvor lenge er moduleksamener gyldige, og hva gjør jeg hvis mine moduleksamener er utgått eller er på tur å gå ut på dato?
Moduleksamener eller basiceksamener som er bestått og dokumentert med et Certification of Recognition (CoR), har en gyldighet på 10 år.
For moduleksamener som er utgått på dato eller som er åtte år eller mer kan de søkes fornyet godkjenning. Du finner mer informasjon og søknadsskjema her.
Hvordan dokumenterer jeg vedlikeholdserfaring for utstedelse eller utvidelse av vedlikeholdssertifikat?
Praksis kan dokumenteres via en loggbok, utskrift fra vedlikeholdssystem eller en utfyllende attest. En loggbok eller utskrift fra et vedlikeholdssystem må som minimum inneholde en referanse som knytter den til deg, dato, sted, luftfartøysregistrering, og hva som er utført. Den kan også ha en ATA-angivelse om mulig. Beskrivelsen av hva som er utført må være forståelig for oss, og kan ikke bare være en referanse til en workorder eller lignende.
En utfyllende attest må beskrive perioden du har vært ansatt, stillingen du har hatt, arbeidsted, arbeidsoppgaver, om du har arbeidet på komplette luftfartøy eller deler av luftfartøy.
Vi ser gjerne at praksisen dokumenteres både med attest og loggbok eller utskrift fra vedlikeholdssystem.
Hvordan kan jeg fjerne limiteringer som er påført mitt sertifikat?
Hvis man har fått påført limiteringer på sitt sertifikat og ønsker å fjerne disse, må man sende inn Form 19 sammen med dokumentasjon på at man har gjennomført praksis og/eller kurs på det aktuelle området man er limitert på, eksempelvis kompositt eller trykk-kabin.
Hvis du har spørsmål om hvilken praksis eller kurs som aksepteres som dokumentasjon, ta kontakt med Luftfartstilsynet v/ Teknisk utdanning. Se kontaktinformasjon under.
Sertifikat som er overført fra UK CAA:
Sertifikatinnehavere som har fått overført sitt sertifikat fra UK CAA til Norge, har i noen tilfeller fått videreført limiteringer på flytyper fra sitt britiske sertifikat. For å fjerne disse limiteringene vil man måtte gjennomføre et komplett typekurs på den aktuelle typen. CoR for bestått typekurs sendes inn sammen med Form 19 og originalt sertifikat, og limiteringen vil bli fjernet.
Jeg har mistet mitt sertifikat. Hva gjør jeg?
Hvis du har mistet eller blitt frastjålet ditt sertifikat, må du fylle inn tapsmelding hos politiet og legge denne ved når du sender inn en Form 19 med avkryssing for duplikat.
Hvis sertifikatet har blitt tapt i posten under forsending til eller fra Luftfartstilsynet, må du fylle inn et skjema med erklæring om tapt post.
Skjema finner du her: Erklæring om bortkommet sertifikat (pdf)
Kan jeg signere CRS mens sertifikatet mitt er sendt inn til Luftfartstilsynet for fornyelse eller utvidelse?
Regelverket sier ikke noe om dette annet enn at sertifikatinnehaver på forespørsel må kunne vise sertifikatet i løpet av 24 timer. Når sertifikatet er sendt inn til Luftfartsilsynet i forbindelse med en søknad, regner vi sertifikatet som tilgjengelig for oss. Denne perioden og perioden sertifikatet er i postgang til og fra, aksepteres det at innehaver fortsatt signerer CRS.
Dette gjelder så lenge sertifikatet som ble sendt til oss fortsatt er innenfor gyldighetsdato. Hvis Sertifikatet er utgått eller går ut mens det er inne til behandling kan du ikke signere CRS etter utløpsdatoen. Hvis det nye sertifikatet innehar nye rettigheter som kategori eller type, kan disse ikke signeres for, før nytt sertifikat er mottatt og signert av innehaver.
Kan jeg signere CRS på et elektrisk luftfartøy med mitt Part-66 AML?
Mitt sertifikat har gått ut på dato. Hva gjør jeg?
Hvis du oppdager at sertifikatet ditt er utgått på dato, må du snarest ta kontakt med din arbeidsgiver (hvis du er ansatt i en bedrift).
Luftfartstilsynet må også kontaktes hvis du har attestert for flyvedlikehold i den perioden sertifikatet ditt har vært ugyldig.
Hvis du ikke har attestert for flyvedlikehold etter at sertifikatet gikk ut, må du sende inn Form 19 med avkryssing for fornyelse av sertifikat sammen med originalt sertifikat og en bekreftelse på at du ikke har anvendt dine rettigheter i den tiden sertifikatet ditt har vært ugyldig.