Spørsmål og svar om droner
Her finner du svar på spørsmål som ofte stilles om bruk av droner. Ordene «drone», «RPAS» (Remotely Piloted Aircraft Systems) og «ubemannet luftfartøy» brukes gjerne om hverandre.
Betaling Flydrone.no
Bankkort er eneste mulighet for betaling på Flydrone.no.
Dersom organisasjonen ikke har bankkort, må person legge ut for organisasjon og be om refusjon.
Enkeltpersonforetak
Dersom du registrerer enkeltpersonforetak på Flydrone, kan du benytte samme operatørnummer til privat flyging.
Får jeg et sertifikat etter at jeg har bestått teorieksamen?
Ja, for A1/A3 får du et kompetansebevis på «min side» på flydrone.no.
Dette vil også komme for A2, når systemet som tar imot data fra trafikkstasjonen er klart.
Geofencing stopper dronen min før regelverket gjør det. Hva gjør jeg?
Luftfartstilsynet har den senere tid fått flere henvendelser etter at DJI oppdaterte sin software for geofencing som også inkluderer Norge. Oppdateringen viser seg å inneholde kartreferanser som er strengere enn gjeldende norsk regelverk.
"Med den rette tillatelsen fra Luftfartstilsynet og lufttrafikktjenesten, samt andre relevante instanser er det mulig å fly drone i hele landet", understreker Bente Heggedal Løvold, seksjonsleder for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.
Reglene for hvor det er lov og ikke lov å fly er gitt i luftfartsloven, lov 11 juni 1993 nr. 101 om luftfart, forskrift 30. november 2015 nr. 1404 om luftfartøy som ikke har fører om bord mv, publisert som BSL A-7-1 og forskrift 25. november 2020 nr. 2460 om luftfart med ubemannet luftfartøy i åpen- og i spesifikk kategori, publisert som BSL A 7-2. Samtidig står alle produsenter fritt til å utforme sitt software med de geofence-områder de ønsker.
Da våre operatører har en rekke forskjellige tillatelser er det umulig for Luftfartstilsynet å skrive en henvendelse til enhver produsent som legger inn sperrer i sine systemer. Har du et behov og tillatelse til å fly på et gitt sted og dronen din ikke virker må du enten kontakte produsenten av dronen eller skru av GPSen og håndfly dronen. Vi minner om at de fleste leverandører av droner har flere software leverandører som kan benyttes for GPS flyvning og som kan vurderes. Det er svært viktig at du tester disse godt ut før du flyr i nærheten av mennesker eller objekter som kan komme til skade.
På sikt vil denne problemstillingen løses ved at Luftfartstilsynet angir grensene for drone-forbudssoner slik at produsentene kan harmonere sine geofencing-systemer etter dette.
Hva er aldersgrensen for å fly drone?
16 år er aldersgrensen for å fly drone. Aldersgrensen gjelder ikke for selvbygde droner mindre enn 250 gram og som flyr saktere enn 19 m/s, og heller ikke for C0-droner som er klassifisert som leketøy. Droner som er merket med 8+ på innpakningen kan man anta er definert som et leketøy.
Hvis du er yngre enn 16 år og har tatt kurs og eksamen, kan du fly under veiledning fra en person som er 16 år eller eldre og har tatt kurs og eksamen. Operatøren du flyr under, må også ha betalt gebyr for registrering på flydrone.no for å få operatørnummeret som dronen skal merkes med.
Hva er gebyrsatsene for godkjenning og registering?
Gebyrsatsene er fastsatt i gebyrforskriften.
Hva er kravet for å gjennomføre eksamen?
A1/A3-eksamen kan du ta på flydrone.no etter at du har gått gjennom nettkurset som også er tilgjengelig der.
A2-eksamen tar du på trafikkstasjonen. Du må kunne vise gyldig legitimasjon, betale gebyret og oppgi fødselsnummer eller D-nummer. Du trenger ikke å være tilknyttet en operatør for å ta eksamen.
Hva koster det å gjennomføre eksamen?
Eksamen i underkategori A1/A3 på flydrone.no er gratis.
Gebyr for eksamen i underkategori A2 for fjernpiloter finner du i Gebyrforskriften.
Hva menes med «nær folk» i åpen kategori - A2?
I åpen kategori følger det av regelen i artikkel 4 (c) til forordning (EU) 2019/947, at dronepiloten skal fly dronen i trygg avstand fra folk. Hva som anses som slik trygg avstand er nærmere beskrevet i forordningens vedlegg, Part A, som inneholder detaljreglene for flyging i åpen kategori, og som deler operasjonene i tre underkategorier: A1, A2 og A3.
Utrykket «nært folk» er brukt om flyging i underkategori A2, og hvor reglene finnes i bestemmelsen UAS.OPEN.030. Her står det at man kan fly drone 30 meter fra utenforstående personer, eller ned til en avstand på 5 meter dersom dronen benyttes med et såkalt «low speed mode». Disse sikkerhetsavstandene er i horisontal distanse. I kategori A2 kan man altså ikke fly over utenforstående personer. Kategori A2 kan benyttes av de som flyr droner til og med klasse C2 jf. forordning (EU) 2019/945, dvs. droner under 4 kg. (Merk imidlertid overgangsregelen i artikkel 22 (b) om drone uten CE merke som setter grense på 2 kg og inntil 50 meter fra folk). For å fly i A2 kreves det at man innehar kompetansesertifikat. Dette fås når man har fullført et påbyggingskurs bestående av ekstra teoritrening, praktisk egentrening som beskrevet i veiledningen til regelen (AMC/GM) og tatt ekstra teorieksamen.
Hvem må registrere seg?
Det er operatøren som registrerer seg, mens det er pilotene som må ta nettkurs og eksamen. Hvis du flyr drone som privatperson er du både operatør og pilot og må ta nettkurs, eksamen og registrere deg (hvis du flyr i en kategori som krever dette).
For organisasjoner/bedrifter er det organisasjonen som er operatør, mens de ansatte som flyr dronen er pilotene. Derfor vil registreringen være i organisasjons navn, mens de ansatte som flyr dronen må ta kurs og eksamen.
Hvilke avstandsbestemmelser gjelder rundt bygninger og kjøretøy?
Reglene for åpen kategori bruker sikkerhetsavstander fra folk som en av avgrensingene for hvordan man kan fly. Det er viktig å huske på at dette ikke er den eneste avgrensingen, og man plikter å utvise forsiktighet og fly hensynsfullt selv om man flyr i tråd med sikkerhetsavstandene. Man plikter å avbryte flygingen dersom den utgjør fare for folk, dyr, eiendom, miljø og andre luftfartøyer jf. bestemmelsen i UAS.OPEN.060(2)(b). Hvis man forårsaker skade på andre med drone vil man i utgangspunktet få skylden og være erstatningsansvarlig.
Dersom piloten til enhver tid har kontroll på at det ikke er personer på utsiden av bygningene kan man altså fly helt nært, såfremt man flyr hensynsfullt og ikke bryter andre regler slik som regler om flygeforbud. For bygninger hvor det er påregnelig at det vil komme og gå personer i løpet av flyvningen, gjelder reglene om sikkerhetsavstand fra personer.
Når det gjelder flyging nært kjøretøy i bevegelse gjelder sikkerhetsavstandene fra folk. Det vil si at man må holde seg til de samme sikkerhetsavstandene som gjelder flyging fra utenforstående personer. Ved flyging nært trafikk er det også viktig å være klar over plikten man har til å fly hensynsfullt og avbryte flygingen dersom den utgjør fare for folk og biler jf. bestemmelsen i UAS.OPEN.060(2)(b). En drone som forstyrrer trafikken kan lett forårsake ulykker.
Hvilke hendelser med drone er rapporteringspliktig?
Les mer om rapportering av hendelser med ubemannede luftfartøy (droner) her.
Hvilke regler gjelder for droner under 250 gram?
Hvilke regler som gjelder for deg og din drone under 250 gram avhenger stort sett av om dronen har kamera, og om den er CE-merket som leketøy etter direktiv 2009/48/EF eller ikke.
Om CE-merking
Mange produkter på det europeiske markedet er CE-merket. Man finner det på verktøy og byggevarer, medisinsk utstyr og leketøy. Det betyr at produktet er godkjent etter krav fra myndighetene som er gitt i direktiv eller forordning.
Et CE-merke på dronen betyr derfor ikke nødvendigvis at det er et leketøy. Da må det være CE-merket som leketøy etter direktiv 2009/48/EF. For å vite om dronen er CE-merket etter leketøysdirektivet kan man sjekke EU-konformitetserklæringen som skal følge med dronen.
Reglene for leketøy under 250 gram, med eller uten kamera
For personer som har kun leketøysdrone under 250 gram (dvs. CE-merket som leketøy etter direktiv 2009/48/EF) gjelder ingen krav til å registrere seg, ta kurs/eksamen eller ha ansvarsforsikring for dronen.
Man må lese brukermanualen godt og vi anbefaler å ta vårt gratis nettbaserte kurs på flydrone.no, selv om det ikke er pålagt.
Selv om det ikke er registreringskrav eller pålagt kurs/eksamen, er man nødt til å følge visse regler som du finner enkelt forklart her.
Reglene for drone (ikke leketøy) under 250 gram, uten kamera
Personer med droner som ikke er CE-merket som leketøy (se øverst) burde ha ansvarsforsikring.
Man må lese brukermanualen godt. Siden vekten er under 250 gram og den ikke har kamera er det ikke krav til registrering, kurs og eksamen for å fly. Vi anbefaler likevel å ta vårt nettkurs og eksamen (A1/A3) som er gratis på flydrone.no. For gratis tilgang til kurs og eksamen må man velge "person som er pilot for en organisasjon" på flydrone.no.
Også som dronepilot med liten og lett drone er man nødt til å følge visse regler som du finner enkelt forklart her.
Reglene for drone (ikke leketøy) under 250 gram, med kamera
Personer med droner som ikke er CE-merket som leketøy (se øverst) burde ha ansvarsforsikring.
Siden dronen har kamera, er det krav om at man registrerer seg i operatørregisteret flydrone.no. Registreringen har en årlig avgift, mens kurs og eksamen er gratis.
Man må lese brukermanualen godt. Siden vekten er under 250 gram er det ikke krav til kurs og eksamen for å fly. Vi anbefaler likevel å ta vårt nettkurs og eksamen (A1/A3) som er gratis på flydrone.no.
Også som dronepilot med liten og lett drone er man nødt til å følge visse regler som du finner enkelt forklart her.
Hvilke regler gjelder for innendørs flyging?
Det felleseuropeiske regelverket gjelder ikke for droneoperasjoner som utføres innendørs.
Med innendørs menes operasjoner som skjer inne i en bygning eller i et lukket rom, som for eksempel en tank, silo, bur eller hule hvor sannsynligheten for at dronen skulle fly ut er ekstremt lav.
Flyging under utendørs tak, som for eksempel en utendørs scene eller fotballstadion regnes dermed som utendørs, og regelverket gjelder her.
Mer veiledning om definisjonen på innendørs finnes i GM1 til Artikkel 1 i Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems.
Hvor finner jeg en bekreftelse på at jeg har A2?
Umiddelbart etter avsluttet A2-eksamen på trafikkstasjonen vil du se resultatet ditt på skjermen. Om du bestod og har gjennomført praktisk egentrening er du klar til å sende inn selverklæringsskjemaet. Etter det vil du få A2-sertifikatet per sikker digital post eller e-post.