AIC-N
Luftfartstilsynet publiserer meldinger i form av AIC (Aeronautical Information Circular). AIC publiseres i to serier: AIC N for meldinger til norske aktører og AIC I for meldinger til internasjonale aktører. Disse meldingene inneholder informasjon som ikke har et innhold som gjør det nødvendig å publisere NOTAM eller oppdatering av AIP (Aeronautical Information Publication), men som inneholder tema knyttet til flysikkerhet, navigasjon, eller tekniske, administrative og juridiske forhold.
Publisering av NOTAM for BVLOS operasjoner med ubemannet luftfartøy
Som følge av en økende mengde med NOTAM for å varsle om BVLOS operasjoner i Norge, publiserer Luftfartstilsynet retningslinjer for utforming av NOTAM i følge med droneoperasjoner.
03.04.2024Endring av praksis for privatflygning med utenlandsk registrerte luftfartøy i Norge
Beregning av beslutningshøyde ved instrumentinnflyging med kun én flyger
Godskriving av militær flygerutdanning
Denne AIC-en erstatter AIC-N 11/23. Denne AIC-en redegjør for retningslinjene som gjelder for norske militære flygere som søker om utstedelse av Part-FCL-sertifikater og rettigheter. Retningslinjene skal sikre en ensartet behandling ved godskriving (kreditering) av militær flygerutdanning.
03.04.2024Krav til legeattest for instruktører og kontrollanter
Luftfartstilsynet klargjør krav til å inneha legeattest for instruktører og kontrollanter
03.04.2024Endring i krav til flyinstruktører som skal operere i tredjeland
Luftfartstilsynet har hittil gitt mulighet for å gjennomføre forkortet kurs for instruktører som skal operere i tredjeland, i henhold til FCL.900(c). Basert på ny praksis i EASAs medlemsstater gis det ikke lenger mulighet til å gjennomføre forkortet instruktørkurs. En kandidat skal derfor gjennomføre fullt kurs til aktuelt instruktørbevis. Dette betyr all teoretisk og praktisk opplæring i henhold til kravene for aktuelt bevis, etterfulgt av en kompetansevurdering (Assessment of Competence).
03.04.2024Overgang til 8,33 kHz radiokanalseparasjon og utfasing av NAK-frekvenser
I henhold til internasjonale krav og gjeldende regelverk vil alle luftfartsrelaterte VHF-frekvenser i Norge måtte benytte 8,33 kHz kanalavstand fra og med 1. januar 2026. Dette innebærer at tidligere tildelte NAK-frekvenser ikke lenger kan benyttes etter denne datoen.
03.04.2024EØS-gjennomføring av forordning (EU) 2024/2076
EØS-gjennomføring av forordning (EU) 2024/2076 som endrer forordning (EU) 1178/2011 og forordning (EU) 965/2012.
03.04.2024Luftfartstilsynet avviser ufullstendige søknader som omhandler fly- og helikoptersertifikat
Fra og med 1. februar 2025 innfører Luftfartstilsynet en ny praksis vedrørende ufullstendige søknader om omhandler fly- og helikoptersertifikat. Bakgrunnen for endringen er utfordringer med ufullstendige søknader, som har ført til forsinkelser og økt ressursbruk på innhenting av manglende opplysninger. Ufullstendige søknader vil fra ovennevnte dato bli avvist.
03.04.2024Reiseplanlegging med destinasjon og alternative landingsplasser som betjenes av samme tårnsenter (RTC)
Luftfartstilsynet informerer om vesentlige endringer på sertifisering av flydeler
Luftfartstilsynet (LT) ønsker å informere alle norske aktører innenfor luftdyktighet om vesentlige endringer i forbindelse med samarbeidsavtalen mellom LT og Transport Canada (TCCA).
03.04.2024Forskrift om U-space og iAIT
Samferdselsdepartementet fastsatte 23. oktober 2024 en forskrift om U-space og krav til en integrert digital luftfartspublikasjon for brukere av luftrommet.
03.04.2024Statistiske oppgaver over samlet flygeaktivitet
Denne AIC-N trer i kraft 1. januar 2025.
03.04.2024