Hopp til innhold

Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang

Avinor_Øystein Løwer
Landing på Bergen lufthavn. Foto: Avinor/Øystein Løwer

Torsdag 4. september ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.

Testruta opereres av Bristow Norge og skal flys jevnlig gjennom hele høsten. Formålet er å gi erfaring og kunnskap om operasjon av elektriske fly for framtidig kommersialisering av tilsvarende ruter. Ettersom det er en testrute vil flyet ikke frakte reelt gods, men simulere faktiske fraktoperasjoner.

Fra Stavanger til Bergen på 55 minutter

Flyet tok av fra Stavanger lufthavn kl. 11 og brukte totalt 55 minutter på flyturen til Bergen. ALIA har en maksimal rekkevidde på 400 km, så distansen på 160 km mellom de to byene er godt innenfor rekkevidde. Flyet er enmotors, og er designet for operasjoner med én pilot. Det har en total lastekapasitet på 562 kg, tilsvarende 5 passasjerer og flyr med en hastighet på mellom 115 og 145 knop eller 210 til 270 km/t. Denne hastigheten tilsvarer et småfly.

- Ruten mellom Stavanger og Bergen er en av de mest brukte i dagens tradisjonelle flyoperasjoner, sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.

- Denne ruten utgjør en nøkkelkomponent i denne testarenaen, og det å simulere et fraktoppdrag her er et viktig og symbolsk første steg. Dette markerer starten på flere måneder med innsamling av kritiske data som vil spille en sentral rolle i å forme fremtidens flyoperasjoner.

- Vi er svært glade for at flyvningene mellom Stavanger og Bergen nå har startet opp, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i BETA Technologies.

- Denne fasen er avgjørende for å samle inn verdifulle data som trengs for å forstå hvordan elektriske fly kan operere effektivt i dette unike landskapet. Det er spennende at dette partnerskapet, og vårt fly, kan spille en nøkkelrolle i å forme fremtiden for regional luftmobilitet.

- Vi er veldig fornøyde med at testflygningene mellom Stavanger og Bergen nå er i gang for fullt. Det er en viktig milepæl for Norge som internasjonal testarena, og vil gi oss nyttig innsikt i operative forhold både på bakken og i lufta, sier Karianne Helland Strand, konserndirektør for bærekraft og infrastruktur i Avinor.

- Vi lærer hver dag hvordan vi kan støtte innovasjon og bedre forstå og regulere ny teknologi. Testarenaen tar betydelige skritt, og vi i Luftfartstilsynet verdsetter den profesjonelle og sikre gjennomføringen fra partene som har bidratt til å gjøre den første flyvningen mulig, sier Jan Petter Steinland, leder innovasjon og utvikling i Luftfartstilsynet.

Testflygning i tre faser

Testflygningen foregår i tre faser, som strekker seg fra august til januar 2026. Første flygning ble gjennomført fra Stavanger 8. august.

Innledende fase, med avganger og landinger i Stavanger, bestod av visuelle flygninger og operativt kjennskap med flyet, både for piloter og personell på bakken og i tårnet.

Fase to vil fremover handle om operativ modning og flygning av hele ruta mellom Stavanger og Bergen. I tredje fase skal flyet operere på instrumenter.

Avinor og Luftfartstilsynet har etablert Norge som internasjonal testarena for å forberede luftfartens økosystem for null- og lavutslippsluftfart og legge grunnlaget for skalering​ av nye teknologier. Formålet med testarena er å skape og dele kunnskap og læring, samt skaffe operativ erfaring ved å teste i reelle operasjonelle miljøer. 

Sist oppdatert: 04.09.2025