Hopp til innhold

Endringer i SERA – viktig informasjon

EASA har vedtatt en omfattende oppdatering av SERA-regelverket (Standardised European Rules of the Air), som trådte i kraft fra 1. mai 2025. Endringene er gjennomgripende og vil ha konsekvenser for både regelverksforståelse og operativ praksis. Dette er viktig informasjon til både flyplassoperatører, lufttrafikktjenesten og operatører.

Endringene er et resultat av RMT.0476 i EPAS-programmet, der endringene i hovedsak er for selve SERA-forordningen, og i tillegg noen mindre endringer i flyplass-regelverket 139/2012 (lyssignaler) og flysikringsregelverket 2017/373. 

Hovedmålene er å:

  • Harmonisere med ICAO-standarder og internasjonale prosedyrer
  • Øke luftfartssikkerheten gjennom presisering og fornyelse
  • Tilpasse regelverket til ny teknologi og fremtidige operasjonsformer

Strukturelle endringer

1.  Artikkel 2: Oppdaterte og nye definisjoner, bl.a.: 

  • VTOL (Vertical Take-Off and Landing-capable Aircraft)
  • Minimum fuel
  • Meteorological Watch Office (MWO)
  • Runway Condition Report (RCR)
  • Communicable disease 

2.  Artikkel 3 og 6: Reviderte bestemmelser om nasjonal etterlevelse og overvåking av ICAO-endringer. 

3.  Samsvar med ICAO:

  • Annex 2, Amendment 45
  • Annex 11, Amendment 52
  • PANS-ATM Amendments 7-A til 9
  • ICAO Doc 7030 (Regional Procedures)

Operative endringer av regler (utvalg)

  1.  SERA.2010: Preflight actions må nå ta hensyn til energi- og drivstoffvurderinger.
  2.  SERA.3212: Presisering av handling ved usikker posisjon på manøvreringsområdet.
  3.  SERA.4005: Ballistisk fallskjermsystem (BRS) skal meldes i reiseplanens merknadsfelt.
  4.  SERA.4015: Feil i drivstoff- eller antall personer om bord før avgang anses som vesentlig endring i reiseplan og skal rapporteres.
  5.  SERA.5005/5010: Klargjøring av vilkår for VFR og Special VFR i kontrollert luftrom, inkl. sikt- og skyhøydekrav.
  6.  SERA.6001: Detaljerte prosedyrer for operasjoner i luftrom klasse F.
  7.  SERA.8015: Nye krav til ATC-klareringer, tilbakelesing og fraseologi, samt SID/STAR-fartsrestriksjoner.
  8.  SERA.8020: Skjerpede krav ved endringer i Mach/fart og beregnede tidspunkter.
  9.  SERA.8025: Tydeligere spesifisering for rapportering av posisjon.
  10.  SERA.8035 og 14083: Fullstendig revidert prosedyre ved radiosvikt:
    • Kode 7600 eller 7601 settes
    • VFR: Fly i VMC, land på nærmeste egnede plass
    • IFR: Hold siste klarerte høyde/fart i 20 min, fortsett iht. plan 
  11.  SERA.9010: Endrede krav til ATIS - detaljert rapportering av baneforhold.
  12.  SERA.11005: Tydeligere spesifisering av landingssted.
  13.  SERA.11012: Ny prosedyre ved “minimum fuel” og MAYDAY FUEL.
  14.  SERA.13015: Strengere krav til korrekt transponderkode og identifikasjon i samsvar med flygeplan.
  15.  SERA.14035/14090: Ny fraseologi for tall, wake turbulence og ønske om væravvik.
  16.  SERA.14065: Endret bruk av «Heavy» og «Super».
  17.  SERA14100: Ny regel tilknyttet rapportering av sykdom om bord.
  18.  Appendiks: Oppdaterte signaler, værobservasjoner og fraser for operativt personell. 

I tillegg er både samsvarskriterier og veiledningsmaterialet tilknyttet reglene betydelig oppdatert.

Hva betyr dette for dere?

  • Operasjonelle prosedyrer må sjekkes og eventuelt oppdateres 
  • Berørte funksjoner må gis opplæring i nytt regelverk 
  • Endringene krever risikovurdering og intern forankring 

Luftfartstilsynet anbefaler at dere setter dere inn i hele endringsgrunnlaget via EASAs nettsider: 

EASA Community – Changes to SERA 

Vedlagt følger fullstendig oversikt over endringene. Listen er klipt fra «EASY ACCESS versjon av SERA». For fullstendig oversikt gå til nettsiden til EASA.

Sist oppdatert: 28.05.2025