Endringer i forordning (EU) 2024/2076
Forordning (EU) 2024/2076 er tatt inn i EØS-avtalen og denne endringen til forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer (kommisjonsforordning (EU) nr. 1178/2011) ble gjeldende i norsk rett 10. februar 2025.
Sammendrag av innhold i endringen
EASA publiserte 13. oktober 2023 Opinion 05/2023, som slår sammen følgende fire (4) RMT-er (Rulemaking Tasks): RMT.0190, RMT.0287, RMT.0587 og RMT.0678. Regelverket foreslår endring til kommisjonsforordning (EU) nr. 1178/2011 og kommisjonsforordning (EU) nr. 965/2012. Regelverket adresserer forskjellige temaer og henger ikke nødvendigvis sammen. Det er derfor behov for å skrive utfyllende informasjon om hver enkelt RMT nedenfor.
RMT.0190 endrer forordning 1178/2011 og forordning 965/2012 med hensyn til tydeliggjøring av krav for erverv av typerettighet med begrensede privilegier, spesielt for avløsningsstyrmenn (Cruise relief co-pilots - CRCP) ved operasjoner over flygenivå 200. Regelverket skal sikre at avløsningsstyrmenn (CRCP) er tilstrekkelig opplært til å betjene et fly på en sikker måte under cruisefasen av en flyging, og at det er fastsatt egnede driftsprosedyrer for overføring av myndighet fra kaptein til CRCP.
RMT.0287 endrer forordning 1178/2011 og forordning 965/2012 med hensyn til følgende:
- rettelser av feil og oppdatering av Part-MED, Part-ARA, kapittel AeMC og ARA.MED og Part-ORA, kapittel AeMC;
- innføring av nye krav for å sikre helhetlig tilsyn av flyleger (AME) og flymedisinske sentre (AeMC) i tilfeller hvor deres aktiviteter involverer flere medlemsstater;
- innføring av hjemmelsgrunnlag for innhenting av tilbakekalte sertifikater og utsendelse av informasjon om det til de andre medlemsstatene for å forhindre svindel;
- sletting av kravene i punkt ARA.MED.330 for å unngå mulig konflikt med EUs medisinske forskningsstandarder;
- øke aldersgrensen for piloter som er involvert i en-pilots helikopterberedskapstjenester (HEMS) fra 60 til 65 år, og oppdaterer krav til medisinsk sertifisering for HEMS-piloter over 60 år.
RMT.0587 foreslår endringer til forordning 1178/2011 når det gjelder følgende:
- avklaring om helikoptertreningsemner (vortex ring state, autorotativ landing, safety awareness briefing);
- innføring av mulighet til å få en MPL erstattet med en CPL;
- avklaring på opplæringsplan for ytelsesbasert navigasjon (PBN) som en del av IR treningskurs;
- avklaring tilknyttet rammeverket for flerpilotsoperasjon i en-pilots-luftfartøy (multi-pilot operation in single-pilot aeroplanes);
- avklaring om bruken av FSTDer for opplæring, testing og kontroll;
- diverse avklaringer, oppdateringer, rettelser og forbedringer.
RMT.0678 foreslår endringer til forordning 1178/2011 med hensyn til følgende:
- introdusere krav om sertifisering av besetningsmedlemmer (flight crew) for en-pilot en-motors elektriske fly («single-pilot single-engine electric areoplanes»);
- mulighet for å bytte fra LAPL trening til PPL trening under et pågående treningsutløp/opplæringskurs;
- forlengelse av enmotors helikoptertyperettigheter via oppfriskningstrening og
- andre forholdsmessighetsspørsmål for å forbedre og avklare forskjellige Part-FCL krav med hensyn til allmennflyging (GA).
Regelverket sitt formål er å forbedre det regulatoriske rammeverket på de ovennevnte områdene, innføre mer forholdsmessige krav til GA-segmentet, avklare diverse problemstillinger - samtidig som det opprettholdes et høyt sikkerhetsnivå.
Påtegninger i sertifikatet
Påtegninger i sertifikatet er etablert i samsvar med FCL.010 (kategori av luftfartøy, klasse av fly og type luftfartøy) og FCL.700, samt i samsvar med GM1 FCL.700.
Av og til kan tillegg av en ny luftfartøyvariant føre til en endring i en eksisterende påtegning. I slike tilfeller forblir den tidligere påtegningen gyldig, men vil bli erstattes med den endrede påtegning ved neste rutinemessige forlengelse eller fornyelse av rettigheten.
MERK: Påtegning av rettighet for enpilot- og flerpilotoperasjon på fly og helikopter sertifisert for en flyger
Et utdrag fra EASA Opinion No 05/2023 relatert til oppdateringen av punkt FCL.725(d). Punkt (d) i denne bestemmelsen er fullstendig revidert for å introdusere en ny omfattende tilnærming når det gjelder påtegning av rettighet for enpilot operasjon (SPO) og flerpilot operasjon (MPO) på fly sertifisert for en flyger, inspirert av prinsippene som ble introdusert for helikoptertyperettigheter ved forordning (EU) 2021/2227. Det reviderte punkt (d) gir følgende:
- Typerettighet inkluderer automatisk rettighetene for enpilot- og flerpilotoperasjon. I prinsippet er ingen ytterligere godkjenninger for begrensninger eller utvidelser av rettigheter nødvendige, bortsett fra ett spesielt tilfelle. Rettigheter for flerpilotoperasjon kan imidlertid bare utøves under en operatør som er underlagt Part-ORO, Subpart FC, og den operatøren må overvåke og registrere at piloter utøver sine rettigheter i samsvar med opplæringen og kontrollene de har fullført for de forskjellige operasjonsformene.
- Piloter kan utøve rettighetene til sin typerettighet i den formen (eller formene) for operasjon som er inkludert i den opprinnelige typerettighetsopplæringen og ferdighetsprøven. Hvis aktuelt, kan piloter deretter ‘aktivere’ og utøve sine rettigheter for den andre operasjonsformen ved å oppfylle de relevante kravene, hvor det tekniske innholdet ikke er endret (dvs. ytterligere opplæring og kontroller, ytterligere flerbesetningssamarbeidstrening (MCC) for MPO, og avansert opplæring i forebygging og gjenoppretting av uventede situasjoner (UPRT) for fly). Den ytterligere opplæringen kan finne sted ved en ATO eller en organisasjon som er underlagt Part-ORO, Subpart FC. Organisasjoner underlagt Part-ORO, Subpart FC må godkjennes for å utøve denne type trening.
- Ferdighetsprøver (skill test) og ferdighetskontroller (PC) kan inkludere både SPO- og MPO elementer, noe som betyr at både SPO- og MPO-rettigheter forblir aktive.
- Kun i ett bestemt scenario er en påtegning for den spesifikke operasjonsformen nødvendig. Et typekurs på fly sertifisert for en flyger (SPA), eller helikopter sertifisert for en flyger (SPH), kan anses som fullført kun hvis søkere er opplært til å fly luftfartøyet alene. Hvis en søker fullfører et typekurs for enten SPA eller SPH kun i MPO, må typekurset anses som ikke komplett, og rettigheten skal påtegnes en begrensning til MPO, for å demonstrere at piloten ikke fullførte hele typekurset i henhold til sertifiseringen av luftfartøyet. For å fjerne den begrensningen må piloten fullføre den nødvendige tilleggsopplæringen og bestå PC i SPO, i samsvar med vedlegg 9 til Part-FCL. Når piloter har oppnådd rettighet i SPO, vil en påfølgende PC kun i MPO gi piloten rett til å fortsette å utøve sine rettigheter kun i MPO. Det vil imidlertid ikke lenger være nødvendig å påtegne en begrensning i typerettigheten. Operatøren vil være ansvarlig for å sikre at piloter kun utøver de rettighetene de har blitt kontrollert for.
- Det nye punktet (db) sikrer at, i spesielle scenarier, operasjonsformen(e) til en skill test eller PC i SPA/SPH føres inn i pilotens loggbok og signeres av eksaminatoren. Hvis en skill test eller PC i SPA/SPH utføres utelukkende i SPO, er det ikke nødvendig med en ekstra merknad om operasjonsformen (f.eks. en privat pilots ferdighetskontroll i et SEP-fly), siden dette er ‘standardscenarioet’ for et enpilotfly. Hvis en skill test eller PC i SPA/SPH ikke følger dette ‘standardscenarioet’ og utføres enten i en kombinasjon av SPO og MPO, eller utføres kun i MPO, bør det føres inn i loggboken.
- Som følge av definisjonen på flerpilot helikopter vil ett og samme helikoptertype kunne anses som et enpilot helikopter (SPH) eller et flerpilot helikopter (MPH), avhengig av om operativt regelverk krever at operasjonen må gjennomføres som en flerpilotoperasjon eller ikke. Definisjonen av et flerpilot helikopter er:
Luftfartøy med flere flygere (MPH) — for helikoptre, et luftfartøy som er sertifisert for operasjoner med en minstebesetning på minst to flygere, eller som må opereres med minst to flygere i samsvar med forordning (EU) nr. 965/2012.
- Tilfeller der helikopteret er sertifisert for flere flygere, eller forordning (EU) nr. 965/2012 virkelig krever bruk av to piloter i helikopteroperasjoner er begrenset til følgende tilfeller:
Scenarier/type operasjon |
Eksempel på helikoptre |
Tilleggskrav i MPO |
Sertifisert som flerpilot helikopter |
SK92, Airbus H225 (IFR), S76 |
MCC course; or at least 500 hours of flight time as a pilot in multi-pilot operations. (Ref. ORO.FC.100 & FCL.720.H) Have at least 70 hours as PIC on helicopters and have passed the ATPL(H) theoretical knowledge examinations. (Ref. FCL.720.H) |
Operasjon med helikopter med en MOPSC på mer enn 19 (Ref. ORO.FC.200) |
AS332 |
|
Operasjon under IFR med helikopter med en MOPSC på mer enn 9 (Ref. ORO.FC.200); |
AW139, AW169, AW189 |
|
SPA.HOFO.125(b) (IFR offshore OSAP-innflyginger til rigger eller fartøy i transitt). |
AW169, EC145 |
MOPSC: Maximum Operational Passanger Seating Configuration
OSAP: Offshore Standard Approach Procedure
Nye bestemmelser for forlengelse av helikopterrettighet for SEP og SET. Etter implementering av endring (EU) 2024/2076 vil helikopterpiloter ha valget mellom følgende to måter å forlenge sine SEP- og SET-rettigheter (under 3’175 kg)
Nåværende prosedyre: Ferdighetskontroll (PC) og 2 flytimer som fartøysjef (PIC) på hver typerettighet innenfor samme gruppe. For en SEP- eller SET-gruppe* må den respektive ferdighetskontrollen gjennomføres på en ny type hver gang. For denne prosedyren, vennligst bruk skjema NF-1164.
Ny alternativ prosedyre: Innenfor gyldighetsperioden for typerettigheten, kreves det minst 6 timer flygererfaring som fartøysjef (PIC) på hver av typene som skal forlenges. Innenfor de 3 månedene umiddelbart før utløpsdatoen for rettigheten som benyttes til forlengelse, kreves det en oppfriskningstrening på minst 1 time totalt flytid.
For en gruppefornyelse* skal oppfriskningstreningen fullføres på en ny type hver gang. Denne spesifikke oppfriskningstreningen må fullføres til instruktørens tilfredshet. De nødvendige flyøvelsene som lar søkeren oppdatere sin kompetanse for sikker drift av luftfartøyet og sin evne til å anvende normale, unormale og nødprosedyrer, skal velges av instruktøren. Se eventuelt flere detaljer om innhold i AMC1 FCL.740.H(a)(2)(ii)(B).
Søkere kan velge å fullføre oppfriskningstreningen på helikopteret, på en FSTD av relevant type, eller en kombinasjon av begge. Instruktører er ikke autorisert til å forlenge rettigheter i sertifikatet. For å fornye rettigheten(e) må skjema NF-1178 for SEP helikopter og NF-1179 for SET helikopter benyttes, og sendes via e-post til postmottak@caa.no.
*Vennligst merk følgende betingelser for gruppefornyelser (som før):
Enmotors stempelmotor (SEP): Kun visse typer rettigheter kan fornyes som en gruppe. For eksempel: En gruppefornyelse for en R22 er ikke mulig (AMC1 FCL.740.H(b)(4)).
Enmotors turbin (SET): en gruppefornyelse for helikoptre med en maksimal sertifisert avgangsmasse på opptil 3’175 kg er kun mulig hvis du har 300 timer som fartøysjef på helikoptre og 15 timer på hver av typene. Ytterligere detaljer finnes i Part FCL.740.H.