Endringar i luftfartshinderforskrifta
Luftfartstilsynet har fastsett endringar i forskrift 15. juli 2014 nr. 980 om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder, BSL E 2-1 (luftfartshinderforskrifta).
Endringane i forskrifta er i følgjande føresegner:
- § 2 (2). Ansvar etter luftfartshinderforskrifta,
- § 3 bokstav k. Endringar i definisjon av punktobjekt,
- § 7 a. Endringar i føresegn om system for behovsstyrt tenning av hinderlys,
- § 9 (2). Endringar i føresegn om merking av luftspenn,
- § 15. Samling av alle krav til fargemerking,
- § 16. Samling av alle krav til hinderlys og lystype,
- § 18. Endringar i føresegna for krav til utferding av NOTAM,
- § 22 (1) bokstav f. Heimel til pålegg om straffegebyr,
- § 24 (11). Endring av frist for merking med horisontale fargeband, og
- § 24 (12). Overgangsregel for hinderlys.
Nærare om endringane
§ 2 (2). Ansvar etter luftfartshinderforskrifta
Etter dagens § 2 (2) i luftfartshinderforskrifta er eigar av luftfartshinder ansvarleg for at kravet i forskrifta er oppfylt. Ulike ansvarsforhold knytt til kva eining som har fått konsesjon frå NVE og kven som er ansvarleg etter luftfartshinderforskrifta, kan skape uklarleikar knytt til oppfylling av krava.
For å sikre ein samanheng i regelverka, har Luftfartstilsynet gjort ei presisering av kven som er ansvarleg etter luftfartshinderforskrifta. I § 2 (2) vert det gjort ei endring ved å presisere at der eigar av eit luftfartshinder og ansvarleg eining for drift eller innehavar av konsesjon for drifta av anlegget er ulike juridiske einingar, har alle eit sjølvstendig ansvar for at kravet i forskrifta er oppfylt.
§ 3 bokstav k. Endringar i definisjon av punktobjekt
I § 3 bokstav k vert det gjort ei presisering av at tårnkraner ogso fell inn under definisjonen av punktobjekt. Dette er berre ei presisering av realiteten i dagens krav.
§ 7 a. Endringar i føresegn om system for behovsstyrt tenning av hinderlys
Ved forskriftsendring som tredde i kraft 1. januar 2024, innførte Luftfartstilsynet ei føresegn i § 7a om system for behovsstyrt tenning av hinderlys. Føremålet med føresegna er at hinderlys kan vere avslått, og tennast når luftfartøy nærmar seg.
Etter § 7a kan Luftfartstilsynet godkjenne system for behovsstyrt tenning av hinderlys. På grunnlag av erfaringar i etterkant, ser Luftfartstilsynet behov for å gjere nokre endringar i føresegna. Dette går på endringar i dei formelle ansvarsforholda knytt til utferding av godkjenningar, klargjering i ytingskrava som systema må oppfylle, og dessutan nærare krav til innehavar av slik godkjenning.
§ 9 (2). Endringar i føresegn om merking av luftspenn
Bestemmelsen er forandra ved ei samanslåing av føresegna med ordlyden i forskriftas § 17 (5), og soleis inga realitetsendring.
§ 15. Samling av alle krav til fargemerking
Etter oppbygginga i kapittel 3 i dagens luftfartshinderforskrift, er ulike krav til høvesvis fargemerking og lysmerking fordelt på fleire føresegner. Det inneber at eigarar av luftfartshinder måtte lese fleire føresegner i samanheng, for å få samla informasjon om kva krav som gjeld for farge-og lysmerking til det aktuelle luftfartshinderet. Erfaringar frå ein del førespurnader og spørsmål Luftfartstilsynet har fått frå aktørar i marknaden, tyder på at det er behov for å gjere ei opprydjing i regelverket. Ny § 15 inneber ei samanslåing av krava til fargemerking i dagens §§ 8, 10 og 15, og inneber i hovudsak ei vidareføring av dagens krav.
§ 16. Samling av alle krav til hinderlys og lystype
Ny § 16 inneber ei samanslåing av krava i dagens § 10, § 16 og § 17.
- 16 inneheld i (1) og (2) generelle krav til intensitet på hinderlys og dessutan plassering av desse. Dette er ei vidareføring av dagens krav, med ei presisering i (1) at hinderlys skal plasserast slik at dei er synlege frå alle aktuelle innflygingsvinklar.
I § 16 (3) og (4) er systematikken slik at det i tillegg til dei generelle krava, er i (3) samla særskilde krav til hinderlys og lystype for merkepliktige vindturbinar, medan det i (4) er samla særskilde krav til hinderljos og lystype for punktobjekt unnateke vindturbinar.
§ 18. Endringar i føresegna for krav til utferding av NOTAM
Luftfartshinderforskrifta § 4 (1) har eit krav om at hindereigar seinast 30 kalenderdagar før etablering, endring, flytting eller fjerning av eit luftfartshinder, skal rapportere opplysingar om luftfartshinderet til Statens kartverk. Ved overhalding av denne plikta, vert kravet til utferding av NOTAM for å informere luftrombrukarar om dette arbeidet, overflødig. Det vil berre vere behov for å utskrive NOTAM i dei tilfella kvar kravet til rapportering iht § 4 (1) av ein eller annan grunn ikkje kan overhaldast.
Ny regel i § 18 (5) bokstav b vert derfor at det skal sendast melding til utpeikt ytar av
luftfartsinformasjonstenester for kunngjering av NOTAM ved vedlikehaldsarbeid, bygging, ombygging og strekking av rapporteringspliktige luftspenn, dersom rapporteringsplikta i § 4 (1) ikkje kan overhaldast.
§ 22 (1) bokstav f. Heimel til pålegg om straffegebyr
Bestemmelsen i § 22 om straffegebyr vert oppdatert, slik at det i ny (1) bokstav f vert tatt med ein heimel for pålegg om straffegebyr for brot på plikta til å merke luftfartshinder i medhald av § 15 og § 16.
§ 24 (11). Endring av frist for merking med horisontale fargeband og § 24 (12). Overgangs-føresegn for hinderlys.
I dialog med marknaden har Luftfartstilsynet fått tilbakemelding om at fristen for å merke luftfartshinder i tråd med kravet er for kort, og at det er behov for ein to års fristutsetjing til 31. desember 2027. Tilbakemeldingane går også på avgrensa tilgang til personell som kan merke luftfartshinder i tråd med kravet.
Luftfartstilsynet reknar det som viktig at regelverket skal vere er praktisk mogeleg å oppfylle, for å gje dei ynskte tryggingsgevinstane. § 24 (11) er endra slik at plikt til å utføre merking av luftfartshinder etter forskriftas § 15 (3) med horisontale fargeband på mellomliggjande nivå, utsettast med to år til 31. desember 2027.
Det har enno ikkje vore ein overgangsregel for kravet til merking med hinderlys på mellomliggjande nivå etter § 16 (3) og § 16 (4). Ny § 24 (12) gir ei føresegn om at slik merking skal skje innan 31. desember 2027.
Endringane trer i kraft 1. januar 2026
Den oppdaterte forskrifta kan finnast i Lovdata.
Til informasjon vil Luftfartstilsynet ta ein gjennomgang av krava til merking av punktobjekt inkludert vindturbinar med to magebelte/horisontale band med reflekterande farge på mellomliggjande nivå, og dessutan kravet til merking med hinderlys på mellomliggjande nivå. Dette på bakgrunn av høyringsfråsegner vi fekk som ikkje ramja dei foreslåtte endringane som no er vedtatte, men allereie gjeldande materielle krav.