Hopp til innhold

Om bakgrunnssjekk i luftfarten

Formålet med bakgrunnssjekk er å hindre at personer som kan representere en risiko for sikkerheten i luftfarten gis adgang til lufthavner, fraktleverandører eller som skal godkjennes for sentrale posisjoner i luftfart.

Eksempel på personer som omfattes av dette vil være, sikkerhetskontrollører, ansvarshavende personell, ansatte på en lufthavn som skal ha adgang til sikkerhetsbegrenset område m.m. Denne bestemmelsen skal bidra til å sikre allmennhetens tillit til sivil luftfart.

Bakgrunnssjekk gjøres ved å kontrollere tilgjengelig opplysninger og innhente tilleggsinformasjon for å gjøre et riktig vedtak knyttet opp mot søkers behov og innsendte dokumentasjon. Alt dette baserer seg på søkers utfylling av søknad med vedlagte dokumentasjon som det stilles formelle krav til.

Standard eller utvidet bakgrunnsskjekk?

Luftfarten skiller i dag på standard bakgrunnssjekk og utvidet bakgrunnssjekk.

Utvidet bakgrunnssjekk er underlagt en ytterligere kontroll av KRIPOS, mens standard bakgrunnssjekk kun har krav til uttømmende poilitiattest utstedt fra politiet.

En typisk søker på standard bakgrunnssjekk, vil være ansatte i fraktindustrien med leveranse til fly/lufthavner, regulerte agenter og kjente avsendere. Utvidet bakgrunnssjekk gjelder ofte personell ansatt på en lufthavn der det er krav til ID-kort.