Ofte stilte spørsmål om bakgrunnssjekk

Her finner du svar på aktuelle spørsmål om bakgrunnssjekk.

Hva er status på min bakgrunnssjekk?

Dette kan du sjekke selv på dine sider i Altinn. Der vil det stå om du har gyldig bakgrunnssjekk, om du ikke har det vil det stå at din søknad er under behandling (kan være at vi venter på politiattesten). Har søknaden din blitt avslått får du brev om dette.
 

Det har stått «Under behandling» lenge på min søknad, og andre som søkte samtidig har fått godkjent?

Har du noe på politiattesten? Da tar ofte saksbehandlingen lenger tid enn hos de som har intet å bemerke. Ved manglende dokumentasjon sender vi ut e-post til den adressen du opplyste om i søknaden.
 

Jeg får feilmeldingen «Du må ha sammenhengende datoer 5 år tilbake i tid» og får ikke sende inn skjema. Hva gjør jeg?

Du kan se vår veiledning til søknad om bakgrunnssjekk her. Der står alle feilmeldinger og hvordan du kan løse problemet beskrevet.
 

Jeg har fått ny jobb, må jeg søke om bakgrunnssjekk på nytt?

Du må kun søke på nytt om du skal begynne å jobbe som sikkerhetskontrollør.
 

Jeg har bodd utenfor Norge, men i et EØS-land i løpet av de siste fem årene, kan jeg søke om bakgrunnssjekk?

Ja, det kan du. Du må da skaffe politiattest fra det/de land du har bodd i, og original politiattest skal sendes per post til oss.
 

På mine sider står det at jeg har gyldig bakgrunnssjekk, når får jeg kortet mitt?

ID-kort er det Avinor/lufthavnens ID-kontor som utsteder, så da må du kontakte Avinor/lufthavnens ID-kontor. Crew-kort utstedes av luftfartsselskapet du er ansatt i.
 

Hva menes med bekreftelse på arbeids- og utdanningsforhold?

En bekreftelse for et utdanningsforhold vil være f.eks. vitnemålet ditt. Er du enda student kan du bruke studentbeviset ditt. For arbeidsforhold vil dette kunne brukes:

  • En sluttattest der datoer for ansettelsesperiode kommer tydelig frem
  • En bekreftelse som du ber (tidligere) sjef skrive. Den trenger ikke inneholde mer enn én setning der perioden du var ansatt er nevnt. Den må være signert, og bør inneholde eventuell logo til aktuell bedrift.
  • Har du problemer med dette eller har vært arbeidsledig i denne perioden, kan NAV hjelpe deg med utskrift fra arbeidstakerregisteret.